Khamis, 28 Julai 2011

العدد والمعدود


حُكْمُ العَدَدِ والْمَعْدُودِ
العدد
الأمثلة

حكمُ العدد
شروطُ المعدود
المعدود
العدد
المعدود
العدد

1-2
طالبٌ
طالبَانِ
(L)
واحدٌ
اثنانِ
(L)
طالبةٌ
طالبتَانِ
(P)
واحدةٌ
اثنتانِ
(P)
مُعربٌ (برأوبه آخر)
1. عدد بعد معدود
2. المعدود وهو نعتٌ

العدد
المعدود
العدد
المعدود


3-10
سبعةَُِ
ثلاثةَُِ
(P)
طلابٍ
أقلامٍ
(L)
ثلاثَُِ
تسعَُِ
(L)
طالبَاتٍ
كرَّاساتٍ
(P)

مُعربٌ
1. جمع (معدود)
2. تضاد بينهما
3. النكرة
4. مضاف إليه مجرور
11 & 12

و
21-22,31-32,
,51-52,41-42
61-62,71-72
81-81,91-92
أحَدَ عشَرَ
اثنَا/اثنَيْ عشَرَ

واحدٌ وعشرُون
تسْعٌ وتِسعُون
(L)
معلماً
طالباً

طالباً
طالباً
(L)
إحْدَى عشَْرَةَ
اثنتَا/اثنتَيْ عشَْرَةَ

*إحْدَى وعِشرُون
اثنتَانِ وعِشرُون
(P)
معلمةً
طالبةً

طالبةً
طالبةً
(P)
مبنيّ
جزء1معرب
جزء2 مبنيّ
*مبنيّ
معربٌ
1. مفرد (معدود)
2.سام (مذكر/مؤنث)
3. نكرة وتمييز منصوب

13-19
ثلاثةَ عشَرَ
تسعةَ عشَرَ
   (L) (P)
طالباً
كتاباً
(L)
أربعَ عشَْرَةَ
ثمانيَ عشَْرَةَ
  (L)  (P)
معلمةً
مهندسةً
(P)
مبنيّ
1. مفرد (معدود)
2.اغكا "فولوه" سام، أغكا "سا" تيدق سام.
3. نكرة وتمييز منصوب
23-29
إلى
 93-99
ثلاثةٌ وعشرون
خمسةٌ وأربعون
(P)
طالباً
كتاباً
(L)
أربعٌ وثلاثون
ثمانيٌ وسبعون
(L)
معلِّمةً
 مهندسةً
(P)

مُعربٌ

1. مفرد (معدود)
2.اغكا "فولوه" تيدق براوبه ، "سا" تيدق سام.
3. نكرة وتمييز منصوب
20-90

عشرون
خمسون

طالباً
أستاذًا
(L)
عشرون
ثلاثون
طالبةً
أستاذةً
(P)

مُعربٌ

1. مفرد (معدود)
2. نكرة وتمييز منصوب
100 -1000
مائةُِ ، مائتَا/مائتَيْن
ثلاثُِمائة
ألفَُِ/ مِلْيونُِ

طالبٍ
(L)
مائةُِ ، مائتَا/ مائتَيْن
ثلاثُِمِائَةٍ
ألفَُِ/ مِلْيونَُِ

طالبةٍ
(P)

مُعربٌ

1. جمع (معدود)
2. تيدق برلاونن
3. نكرة ومضاف إليه مجرور


Pujian dipanjatkan ke hadrat Ilahi.. dengan izin-Nya dapat jua meringkaskan tajuk Adad & Ma'dud ini... setelah sekian lama mencari formula yang mampu difahami dan dikuasa oleh guru dan jua pelajar. Diharapkan kepada rakan-rakan guru dapat memberikan komen @ membetulkan mana-mana yang tidak tepat utk kebaikan bersama. Kepada para pelajar, tekunilah dalam menghayatinya dan gunakan dengan sebaiknya walau payah mana sekalipun. Ameen

Di sini sertakan sedikit panduan kepada anda tentg tajuk ini

Satu formula yang sangat bagus untuk mudah ingat kaedah ‘adad ma’dud bilangan 3 sehingga 10 iaitu, ingat tentang niat solat maghrib/isya'/zohor/asar.

أصلى فرض المغرب/العشاء/الظهر/العصر ثلاث/أربعَ ركعاتٍ أداء لله تعالى

Thalatha (ثلاث ) itu ‘adad (عدد)iaitu bilangan atau nombor, rakaat (ركعات ) itu pula adalah ma’dud (معدود ) iaitu benda yang dibilang.
Jadi, jika benda yang dibilang itu muzakkar, maka nombor adalah muannath. Jika benda yang dibilang itu muannath, maka nombor adalah muzakkar.
Dalam niat solat, rakaat ركعة adalah yang dibilang dan ia adalah muannath, maka nombor mestilah berlawanan iaitu muzakkar ثلاث .
Kalau yang dibilang ialah muzakkar seperti كتاب, maka nombor adalah muannath ثلاثة .
Selepas itu ma’dud hendaklah kita jadikan sebagai jama’ yang majrur.

ركعة = ركعات

كتاب = كتب

HASILNYA ialah

ثلاث ركعاٍت

ثلاثة كتٍب

FORMULA – ‘Adad dan Ma’dud 3 hingga 10 hendaklah berlawanan daripada aspek muzakkar dan muannath. Dan ma’dud bagi bilangan ini mestilah dalam keadaan jama’ yang dimajrurkan.